Zie je mij? (Over erkenning, waardering, succes)

Vanmorgen kwam ik via fb ineens bij een oud youtube filmpje” Vader Abraham loopt weg”. Een filmpje waarin Mies Bouwman (rip!) en een voor mij onbekende Belgische presentator een verrassing-gast aan tafel krijgen: Pierre Kartner, alias Vader Abraham.


Er ontstaat een onaangenaam gesprek waarin Pierre Kartner door beide presentator/gastheer en gastvrouw duidelijk wordt aangevallen over zijn muziek, die naar hun mening commercieel zou zijn, omdat hij zich qua tekst had aangepast aan zijn publiek. Ik vond het nogal flauw en makkelijk, twee tegen één, oneerlijk sowieso. En ook al begreep ik ook het standpunt van de presentators, hier duidelijk in de rol van moraalridder, de manier waarop het gebeurde verdiende naar mijn smaak geen schoonheidsprijs. Pierre Kartner haalt in zijn verdediging ergens Walt Disney aan, maar zijn werk werd door de twee anderen dan wel als kunst betiteld.
En uiteindelijk loopt Pierre Kartner inderdaad weg bij het gesprek.

Het filmpje hield me bezig. Deed me denken aan het onderwerp van mijn eindscriptie voor mijn studie kunstgeschiedenis. “De animatie film, kunst of commercie”. (film was mijn keuze richting).
Als essentieel criterium dat bepaalde of iets kunst of commercieel was herinnerde ik me inderdaad : past de maker zijn kunst aan aan de smaak van het publiek? dan is het commercieel.
Zoals ik het in de toenmalige marketing studieboeken ontdekte werd algemeen aangenomen dat consumenten bedrijf General Electric de eerste was die markt onderzoek deed naar de wensen van zijn klanten en het product daarop aan paste.
Maar ik ontdekte ik dat Walt Disney al eerder aan marktonderzoek deed: in een klein zaaltje werd een aantal mensen uitgenodigd om stukjes animatie te bekijken. Als er werd gelachen om het stukje film, bleef het, anders werd het aangepast.
We weten allemaal wat een immense successen Walt Disney boekte met zijn films. Zou je ze als commercieel en niet kunstzinnig afdoen? Denk alleen al aan de film Fantasia, waarin de tekenaars zich voor hun tekeningen zich lieten inspireren door muziek.
Hoe ver ga je als mens om te kunnen verdienen aan datgene waar je zelf achter staat?

Het hele onderwerp houdt mij ook persoonlijk bezig.
Van origine een pleaser, heb ik in mijn leven dankzij een gemene ziekte en een prachtig paard een sterk gevoel ontwikkeld voor wat voor mij klopt en wat niet. Daar waar ik mezelf vroeger in de steek liet weet ik nu hoe ik trouw kan blijven aan mezelf. Wat andere mensen vinden en voelen, daar blijf ik gevoelig voor, maar ik kan me er gelukkig een stuk beter voor afschermen.

 

(foto van Fantasia van Walt Disney)

Maar nu komt de volgende fase.
Mijn lichaam is weer fitter, bijwerkingen verdwijnen, alle ervaringen verwerkt. De afgelopen jaren hebben heel wat reading- en coachings cliënten kunnen ervaren wat deze ervaringen toevoegen aan mijn werk.
Maar nu ik fitter ben, geloof ik dat ik meer mensen kan inspireren met hetgeen ik leerde. En zo ontwikkelde ik, samen met mijn coachings-collega en vriendin Bernadette Nijhuis het jaarprogramma De Magie van je eigen pad, persoonlijke ontwikkeling met paarden.

Ja, en dan komt het commerciële deel aan de beurt. Hoe zorg ik ervoor dat het bij de juiste mensen aankomt? Dat ik een grotere groep bereik? Ahum, daar blijkt dat verkopen niet mijn sterkste kant is.
Ik stuurde een mailing, en plaats ook berichten op Linked in, waarin ik stukjes van mezelf laat zien die gaan over wat ik doe. Maar of het me gaat lukken voldoende belangstellenden voor het jaarprogramma te vinden, dat is nog maar de vraag.
Zegt het iets over mij? of ik wel genoeg erkend word? of ik succesvol ben?

Op Fb en linkedin zie ik berichten van mensen die t helemaal gevonden en gemaakt hebben, die je met wild enthousiaste verhalen aanspreken hoe je met hun systeem succesvol kan worden. Met teksten als: En als je nu beslist krijg je korting word je aangespoord om met ze in zee te gaan. Maar ik voel weerstand, krijg een opgejaagd gevoel van het drammerige ervan. Heel gauw merk ik dat het de bedoeling is dat ik een deel van het grote getal, van een grote groep moet worden, waardoor het aangeprezen product een echt commercieel succesvol wordt. En daar heb ik dan geen zin in. Ben ik dan misschien ook een moraal ridder?

Erkenning, gezien, begrepen worden is een basisbehoefte van de mens. Hoe fijn is het als iemand empathie heeft, met je meevoelt en je begrijpt zonder iets aan je te willen veranderen? Het helpt je jezelf te accepteren zoals je bent.
Er is volgens mij vooral bij vrouwen nog een tekort in te halen qua erkenning. Ik worstel er in ieder geval nog regelmatig mee. Heb dan vooral moeite met het idee dat ik mijn best zou moeten doen om erkend te worden. Moet je ergens goed in zijn, om dan daardoor erkenning te krijgen?
Hoeveel van ons werden niet geraakt door het “ I see you” in de film Avatar !

En dan verwissel ik succes ook ineens met erkenning, ben dan stik jaloers op mensen die commercieel succesvol zijn. Terwijl ik inmiddels diep van binnen weet dat het er gewoon om gaat dat ik mezelf erken zoals ik ben, niet om wat ik kan of doe of hoeveel anderen het goed vinden wat ik doe.

Maar wat is succesvol zijn? Heeft dat met erkenning te maken? Op internet vond ik het volgende stukje:
Vraag mensen wanneer iemand succesvol is en negen van de tien keer heeft het antwoord te maken met aanzien of geld. Als we het hebben over succesvolle mensen denken we meteen aan steenrijke voetballers, beroemde popsterren en flitsende zakenmannen. Mensen die kunnen kopen wat ze willen, in enorme villa’s wonen en een dikke auto rijden. Succes staat in onze westerse maatschappij gelijk aan het aanzien dat iemand maatschappelijk geniet, aan financiële en materiële rijkdom. Maar is dit dé definitie van succes in het leven? Wat is succes eigenlijk?
Definitie van succes
Van Dale omschrijft succes als ‘goede afloop, uitkomt of uitslag’ en ‘iets dat goed afloopt’. Deze definitie legt de nadruk op een vooropgezet eindresultaat, op de geslaagde verwezenlijking van een voornemen. Succes wordt gezien als de afronding van een bepaald proces en niet zozeer als doel op zich. Als je op deze manier naar succes kijkt, is het iets dat de uitkomst kan zijn van elke manier van proberen of van elke handeling. Of je nu een eenvoudige taak of een flink project tot een goed einde brengt of ervoor zorgt dat de balans tussen je werk- en privéleven goed is. Succes is de mate waarin je in staat bent de doelen te verwezenlijken die je jezelf stelt. En dat kunnen grote en kleine doelen zijn en die hoeven niets te maken te hebben met het vergaren van geld, roem of status. Succes is dus een heel persoonlijk en relatief begrip.

FB doet er grappig genoeg van alles aan om juist het persoonlijk te houden op FB en het commerciële gebruik tegen te gaan. Maar dat is dan meteen ook weer een handige truc om mensen aan zich te binden.

Pierre Kartner vertelde in het filmpje dat hij voordat hij succesvol werd geld bijverdiende in een chocolade fabriek. Maar omdat hij schrijven zo leuk vond, toch is gaan kijken hoe hij zijn werk zo kon aanpassen dat hij daarvan kon leven. Tja en dus kreeg hij toen het predikaat commercieel.

Verloochende hij daardoor zichzelf of zijn kunst? Geen idee. Voor sommige mensen is het commercieel zijn ook gewoon een spel denk ik. Ik heb er geen oordeel over.
Iedereen heeft zo zijn eigen weg in de wereld.

Maar ik weet wel dat ik mezelf in de steek laat als ik me aanpas aan wat de buitenwereld goed of fijn vindt. En zet alleen die stappen waar ik blij van word. En dus loop ik een eigen weg, die sommigen succesvol zouden vinden en anderen juist niet. Ik accepteer dat het anders gaat dan bij anderen.
Daarmee erken ik mezelf en vertrouw ik erop dat het goed komt.
Wat voor een “ex”-pleaser al een reuze succes is!

Raakt je dit en zou je ook je eigen weg willen vinden omdat je last hebt van de druk van de wereld om je heen?

Wees dan welkom om De magie van je eigen weg te ontdekken!

http://www.illuminosa.nl/de-magie-van-je-eigen-pad/

youtube filmpje Vader Abraham  https://www.youtube.com/watch?v=tLzxmQ0RXPQ

 

Fijn als je dit deelt!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+

Een reactie plaatsen